fredag 2 december 2011

Att skriva är att leva!

Som så många andra har jag länge drömt om att skriva - på riktigt (vad det nu innebär). Det sägs att var tredje svensk vill skriva en bok! Det måste innebära skrivandet som sysselsättning/verksamhet/terapi är väldigt viktigt för oss människor.
Jag har nog alltid skrivit; uppsatser i skolan, dagbok hemma. Skrev faktiskt en deckare i 7:an! Vilken klok lärare som lät mig och andra barn fantisera vilt - och SKRIVA.

Under mina gymnasieår hade jag förmånen att ha en svensklärare som själv var författare. Hon hette Elisabeth Kågerman och skrev flera deckare, två under den tid jag hade henne som lärare. Men det talade hon aldrig om i undervisningen.... några utspelas i skolmiljö dessutom. Känner inte att jag har något att tillföra deckargenren, som ju domineras av kvinnliga författare. Däremot skulle skolmiljön kunna vara en möjlig plats att skildra i exempelvis en ungdomsroman.

Efter skoltiden blev det universitetsstudier och en del dikter knackades ner på en reseskrivmaskin. I övrigt blev det många brev (handskrivna) och periodvis dagböcker. Under alla mina resor skrev jag resedagböcker och när jag väntade barn första gången blev det en utförlig dagbok om det. Det blev också en hel del högskoleuppsatser under det gångna årtiondet.

När jag skaffade dator  och internet blev det plötsligt lättare och roligare att skriva igen! Jag startade min första blogg 2007 i samband med en längre sjukskrivning för utbrändhet. Skrev samtidigt (enbart för mig själv) ganska mycket om sjukdomen och hur jag kämpade mig tillbaka till ett positivare liv.

För att bli bättre på att skriva har jag gått skrivkurser på högskolan och skrivit både på svenska och engelska med gott resultat. Nu 2011 har jag anlitat en skrivcoach och på allvar börjat den långa vägen till boken. Jag har även upptäckt fördelarna med Facebook och Twitter - att skriva kort men ofta.

Min ambition är att skapa inlägg flera gånger per vecka och att länka till allt som kan vara av intresse för alla andra som älskar att SKRIVA!




3 kommentarer:

  1. Bra initiativ att starta en ny blogg! Ska kolla in här då och då......Härligt!!

    SvaraRadera
  2. Tassade in här och kände igen mig i mycket av det du skriver. Har också alltid skrivit. Dagbok. Dikter. Noveller och annat. Men aldrig riktigt satsat. Förrän nu. Känner även igen mig i utbrändheten och vägen tillbaka. Håller tummarna för dej. Ungdomsroman i skolmiljö låter bra :)

    SvaraRadera
  3. hej det låter bra med en skrivcoach men hur får man tag på sådana? jag skriver också böcker. Titta gärna in på min blogg
    www.bokstart.blogspot.se hälsn ulla

    SvaraRadera